شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Fri 3 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
کشتی سازی یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۲:۲۲:۰۶

هسته‌ای شدن کشتی‌های ایران تا ۵ سال دیگر در صورت تکمیل زنجیره

باشگاه خبری فراساحل: کارشناس حمل‌ونقل دریایی با بیان این‌که در صورت تکمیل زنجیره ۵ تا ۱۰ سال دیگر می‌توانیم از پیشران هسته‌ای در حمل‌ونقل دریایی استفاده کنیم، گفت: در حال حاضر ‌می‌توانیم در بخش نظامی سیستم رانش کنونی را تخلیه و آن‌را با سیستم ‌هسته‌ای جایگزین کنیم. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از  خبرگزاری تسنیم، امیرحسین مزینی فر، در خصوص دستور رئیس‌جمهوری برای به‌کارگیری نیروی هسته‌ای در پیشران کشتی‌ها اظهار کرد: وارد شدن به عرصه رانش ‌هسته‌ای در حمل و نقل دریایی یک جهش فناورانه است. وی با بیان این که علی رغم اتفاقات بخش ‌هسته‌ای کشور فرصت بسیار مهمی برای دستیابی به دانش رانش ‌هسته‌ای در حمل ونقل دریایی داریم، تصریح کرد: سال‌هاست که کشورهای آمریکا، روسیه و چین وارد حوزه استفاده از نیروی ‌هسته‌ای برای پیشران در حمل ونقل دریایی وارد شده‌اند و خردادماه امسال نیز روسیه یک فروند کشتی یخ شکن را با رانش ‌هسته‌ای به بهره برداری رساند.

وی با تاکید بر این که رانش ‌هسته‌ای در بخش نیروی دریایی نظامی یکی از واجبات است و باید به سمت این استفاده از این فناوری برویم، افزود: بکارگیری رانش ‌هسته‌ای در خصوص کشتی‌های کوچک قابل اجرا نیست اما ‌می‌توانیم از پیشران ‌هسته‌ای در کشتی‌های جنرال کارگو و کشتی‌های غول پیکر فله بر استفاده کنیم.عضو هیئت مدیره انجمن هیدروگرافی و آبنگاری با اشاره به این که نیروی ‌هسته‌ای در کشتی‌های تجاری و نفتکش قابل استفاده است، بیان کرد: این کشتی‌ها نیازمند سوخت ‌هسته‌ای با غنای 20 تا 90 درصد  هستند و کشتی‌های روسی از سوخت با غنای 20 درصد نیز برای سیستم رانش خود استفاده ‌می‌کنند. مزینی فر با یادآوری این که به طور معمول راکتورهای کوچک در کشتی‌ها سوخت ‌هسته‌ای با غلظت 50 درصدی نیاز دارند، گفت: در بحش رانش ‌هسته‌ای یک بخش مربوط به راکتورهای تولید انرژی است.

وی با بیان این که شرکت مپنا در تامین توربین‌های مورد نیاز مشکلی ندارد، افزود: در حال حاضر ‌می‌توانیم در بخش نظامی سیستم رانش کنونی را تخلیه و آن‌را با سیستم ‌هسته‌ای جایگزین کنیم. وی لازمه استفاده از سوخت ‌هسته‌ای در پیشران کشتی‌ها تکمیل زنجیره این موضوع از جمله تامین سوخت، توربین، کشتی و راکتور اعلام کرد و گفت: در مجموع بین 5 تا 10 زمان نیاز است تا بتوانیم تجهیزات مورد نیاز برای بکارگیری نیروی ‌هسته‌ای در رانش کشتی‌ها (حمل و نقل دریایی) را فعال کنیم که در این صورت کشور در خصوص تامین سوخت حتی با اعمال تحریم‌ها جدید در حوزه کشتیرانی بی نیاز ‌می‌شود. بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهوری چند روز پیش در واکنش به تمدید تحریم‌ها علیه ایران (ISA) در نامه‌ای به رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دستور اجرای  "برنامه‌ریزی برای طراحی و ساخت پیشران هسته‌ای جهت بهره‌گیری در حوزه حمل‌ونقل دریایی، با ‏همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی" و " مطالعه و طراحی «تولید سوخت» مصرفی پیشران هسته‌ای، با همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی" را داد.



  کد خبر : 2965
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :